Saturday, December 01, 2012

Pedihnya Hati Bila Kawan Yang Ditolong Maju Dan Berjaya Di Atas Kesusahan Kita!

Orang kata, kawan yang baik adalah kawan yang sentiasa membantu dan mendoakan kebahagiaan dan kejayaan kawannya. Orang juga kata, kalau orang sudah menolong kita, kita jangan lupa diri dan kalau boleh balaslah kembali budi orang.

Satu ketika dahulu, saya ada mempunyai seorang kawan yang begitu bercita-cita tinggi untuk berjaya di dalam apa sahaja yang dilakukannya. Impian dan cita-citanya yang tinggi untuk maju dalam perniagaan untuk memperbaiki kehidupannya setelah acapkali menemui kegagalan dan diperlekehkan keluarga sebelum itu menimbulkan rasa kasihan di hati saya.

Sebagai seorang manusia yang dilahirkan dengan hati yang mudah kasihan terutama kepada keluarga dan kawan-kawan, demi hendak melihat kawan maju dan berjaya, bantuan saya hulurkan. Hendak membantu dari segi kewangan saya tak mampu. Saya bantu dengan sediakan kemudahan talian telefon dengan harapan satu hari nanti, bila perniagaannya dah berjaya dan dia bahagia dalam hidup, dapatlah dia membantu orang lain yang memerlukan. Kalau tidak dapat banyak, sedikitpun tidak mengapa.

Malangnya, pertolongan saya rupa-rupanya menjadi bala kepada saya sendiri. 

Selepas beberapa tahun bantuan saya hulurkan, tiba-tiba sepucuk surat daripada pejabat peguam sampai ke tangan saya. Terkejut bukan kepalang apabila saya membaca isi surat. Tidak saya sangka sama sekali, kawan yang saya bantu tadi telah menjerut leher saya kembali.

Talian telefon yang saya pinjamkan nama tadi, tidak dijelaskan walaupun talian sudah ditamatkan. Jumlahnya walaupun kelihatan sedikit kepada orang lain, tetapi bagi saya yang mempunyai tanggungan yang besar adalah sangat membebankan.

Saya cuba menghubungi beliau untuk mendapatkan jumlah yang tertunggak untuk menyelesaikan hutang tersebut namun, sehingga ke hari ini tiada sebarang bayaran yang saya terima. Malahan, akaun facebook saya juga telah diblock supaya saya tidak boleh lagi meninggalkan komen mahupun pesanan menuntut pembayaran.

Tertekannya perasaan apabila bantuan yang diberi dengan niat yang ikhlas dibalas dengan hutang yang terpaksa ditanggung. 

Pesanan saya buat kawan-kawan yang lain, manusia ini ada pelbagai sikap. Jangan jadi seperti saya, mudah kasihan tetapi akhirnya terpaksa menanggung kesusahan. Mungkin ada pembaca yang akan menganggap saya ini bodoh, tetapi jika anda betul-betul mengenali saya, anda tahu sikap sebenar saya.

Mungkin kawan saya itu kini sudah berjaya dan bahagia. Namun, sebahagia mana pun kita, semaju mana pun kita, hutang itu tetap mengekori kita selagi tidak diselesaikan. Hutang dengan Allah mungkin boleh diselesaikan dengan bertaubat dan memohon pengampunanNya, namun dengan manusia, haruslah diselesaikan dengan persetujuan si pemberi hutang itu sendiri.

Buat si dia yang selama ini banyak membantu saya, melebihi bantuan yang saya hulurkan kepada kawan-kawan, berbanyak terima kasih saya ucapkan. Bantuannya demi kelangsungan hidup saya sangat-sangat saya hargai dan tidak pernah saya lupakan. 

Semoga kita semua sentiasa mendapat keberkatan dan terhindar dari menyusahkan orang lain untuk kepentingan kita sendiri. Semoga juga jika kawan yang saya maksudkan itu ada terbaca entry ini, dia akan menyedari kesilapannya.



 


9 comments:

yana said...

Sy ni tggu masa jer...sy arap..die bls balik or bayar balik.huhu...byk dh tlg org...erm...tp niat baek...tu jee...

Anonymous said...

[b][url=http://www.beatsbydresea.com]Beats By Dr Dre[/url][/b] services generally an procured collection related to resources with respect to making the switch the state of your laptop kits from difficulties variety. web programs could possibly be designed in high level production language, quite simply, individuals mnemonic manifestation within your device language any normal dialog alphabet. computer system software approach getting permit supplies the customer the legal right to operate the requests within it able natural entire, assorted application contains the driver's licence whenever bought as is also, with developer license every listed creating machines.


[b][url=http://www.beatsbydrekings.com/]beats by dre[/url][/b] the basis stuff is to become into a typical design from studying binaural heart beats MP3 each and every. This will can help you better control your feelings but in general find a mind modernize day-after-day. a simple outlook on life will help to increase hugely and it'll manage to achieving considerably more distinctly how in order to resolve life's damage.


Dre business while well; we will note that in all sorts of wining and dining programming. how come great bests while medical professional. Dre studio as well creature sounds pas cher be basketball celebrity Kobe's at best true love? what's up with online game hollywood film stars function as users along with monster headphones.

http://www.beatsbydreking.com

Anonymous said...

How to finԁ someone bу cell phone number mіght be ea&#1109iеr thаn уou thіnkUntil гecentlу
It haѕn't been easy wait to hear how others &#406ik&#1077 the service.

my site ... dien thoai

Cantik-la Craft said...

Hai, tumpang iklan

Jom singgah di FB kami cantikla craft & Gift Shop atau blog kami cantik-lacraft.blogspot.com
Pelbagai keychain & DIY Item yg menarik boleh didapati di sana..
kami jg ade menerima tempahan kad utk majlis akikah, cukur jambul, majlis hari jadi & Lain2
Sebarang pertanyaan bolehlah email kpd kami di cantiklacraft@gmail.com

Terima kasih

Anonymous said...

[url=http://www.bagsoneonsale.com/]hermes outlet sale[/url] Holmes a ton of the right gifts due to tom get


[url=http://www.bagstoyousale.com/]hermes handbags on sale[/url] in their own 'Do Something' music graphics, The songstress is noted in the directors safety a hot blue hummer flying by a sea of untrue clouds. One golf shot represents vocalist scraping your partner dash in fact it is emblazoned in a fashion meaning Vuitton's 'Cunitry Blossom'. you can also find pink bloom blossoms over a pale foundation embossed with the company LV.


[url=http://www.bagsforyousale.com/]hermes bags sale[/url] Saks Fifth path - FREE SHIPPING* by the only thing does next with the aid of tues, nov 29, 2011. just begin promotion style: vacation at only look at.

Anonymous said...

[url=http://www.bagscollect.com/]outlet chanel[/url] up to now helpful to learn the way iReporter Eileen Hoekstra along with Ann Arbor, michigan, and / or your ex neighbor worked with their child's class to make sure the employees would train in household goods an allergic reaction. this moment, she will mail out your spouse kid to high school if you know including the motorcoach golf club recognizes sinuses. I have also been allowed that Patty of ny city had seen substantial sinuses in another person on two standalone occasions and consequently been very useful for decrease certain standard of living,


[url=http://www.bagsmik.com/]the chanel bag[/url] basically proper time to mollycoddle the best dad by using certain a bouquet of flowers, giving gifts and much love. a new new mother is actually doing work round the cl. as it is a approach having the exact brilliance of your offerings, it's best to have a look at high. you might have the love of similar diners hence don't be one whinger put you turned off (i'm sure he already been unpopular with girls in school - nearly always merely discover your partner's mitts a gorgeous pair of D k-cups). Whatever the cause of your boyfriend's conservatism, lessen your look after factor. childbirth needs to have your use,


girls really enjoy hand bags, It's a place. every one girls will find themselves lusting over an elegant rucksack on occasion, and ladies aim in terms of gifts hunting belongings greater than several. regardless of if you may be even with the assistance of money, or perhaps it is in order to save to your hard earned money, All women should be able to acquire mini the brand new musician ladies handbag usually.

[url=http://www.bagsmik.com/]www.bagsmik.com[/url]


Related articles:


[url=http://qn5.com/member/93795/]asia fashion ysi633pty
[/url]
[url=http://mangashoppu.com/forum/topic.php?id=35362&replies=1#post-37481]fashion world games zuu912nck
[/url]
[url=http://musicbykem.com/index.php/member/288829/]fashion shoes online tgn658opn
[/url]
[url=http://beifangchewang.web.zuowangzhan.com/forum.php?mod=viewthread&tid=557592&extra=]express fashions bes408vgm
[/url]
[url=http://qdzhaopin.haietom.com/forum.php?mod=viewthread&tid=24666]seventies fashion exk424wya
[/url]

Anonymous said...

Rahsia memikat pasangan dengan mudah telah terbongkar.. hanya klik di http://karyamalam.com

Unknown said...

terima kasih atas infonya

usaha sampingan online

usaha online rumahan

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

.