Monday, March 08, 2010

Luka 3

Tertinggal pulak Luka Part 3. Part 4 dah tertukar jadik Part 3 pulak. Sorry....

‘Kau laksana bulan…. Tinggi di atas kayangan… Hatiku dah kau tawan… Hidupku tak keruan.’

Telefon bimbit yang berada di atas dashboard berkelip-kelip. “Ish! Siapa pulak yang telefon aku petang-petang ni?” Mulutnya menggumam perlahan sambil tangan dipanjangkan mencapai telefon. Butang hijau ditekan dan loud speaker diaktifkan.

“Hello!” Sedikit terkejut Fatiha apabila mendengar suara pemanggil di hujung talian. ‘Apa lagi orang tua ni nak dari aku. Dekat pejabat asyik cari aku, dah balik pun masih nak cari aku.’ Fatiha mengomel di dalam hati.

“Assalamualaikum Tiha. Awak dekat mana ni?” Terkedu seketika Fatiha mendengar ucapan salam dari ketuanya itu. Tersedar dengan kealpaannya memberi salam. Terasa malu pada ketuanya itu.

“Hmm… Waalaikumussalam. Saya tengah memandu ni Encik Amri. Ada apa Encik Amri telefon saya ni?” Pantas Fatiha bertanya tujuan sebenar lelaki itu menghubunginya.

“Saya… Saya sebenarnya… Hurm… Sebenarnya ada benda saya nak cakap dengan awak ni Tiha.” Kedengaran tersekat-sekat suara ketuanya itu.

“Apa dia Encik Amri?” Terasa sedikit lucu Fatiha mendengar lelaki itu tergagap-gagap hendak menghabiskan ayat. Terasa hendak ketawa namun ditahankannya demi menjaga hati lelaki itu.

“Benda ni susah nak terangkan dalam telefon ni. Hmm… Malam ni awak free tak?” Teragak-agak lelaki itu hendak menyampaikan hasratnya menelefon Fatiha.

“Malam ni saya tak ada buat apa pun Encik Amri.” Pantas sahaja bibir mungil itu memberikan jawapan walaupun di dalam kepalanya hanya memikirkan hendak merehatkan diri dan tidur awal malam ini. ‘Ish! Apa kena mulut aku ni, buat keputusan tak ikut fikiran.’ Terdetik rasa kurang senang di hati Fatiha bila mana di mulut dan di hati tidak seia sekata.

“Macam nilah Tiha. Malam ni pukul sembilan saya jemput Tiha kat rumah. Nanti kita pergi makan.” Ceria kedengaran suara lelaki itu di pendengaran Fatiha. Fatiha tersenyum senang.

“Baiklah Encik Amri.” Talian diputuskan selepas berbalas salam. Dalam hati Fatiha berbicara sendiri. ‘Apa bendalah agaknya yang bos aku nak cakapkan dengan aku ni. Pelik pulak aku. Kalau tak boleh cakap dalam telefon, kenapa tak cakap dekat pejabat je. Siap ajak pergi makan pulak tu.’ Pedal minyak terus ditekan sebaik palang tol di hadapan keretanya terangkat. Kereta Myvi hitam metalik miliknya berdesup laju sebaik melepasi pondok tol.

0 comments:

.