Friday, August 20, 2010

Cinta Si Tukang Kasut bab 11



DATUK Jamal kehairanan. Ke mana pula perginya Haslinda. Kononnya hendak balik ke pejabat sekejap mengambil telefon bimbit yang tertinggal. Namun sudah hampir satu jam Datuk Jamal berada di dalam Restoran Nasi Ayam Istimewa itu bersendirian. Langsung tiada bayang anak gadisnya itu kelihatan.

Didail nombor telefon bimbit Haslinda. Ada nada deringan namun tiada berjawab. ‘Isk! Mana pula budak ni pergi? Telefon tak jawab. Bayangnya pun langsung tak nampak. Nak makan ke tidak budak ni agaknya.’ Datuk Jamal melepas keluhan.

Pelik juga bila difikirkan. Bukannya jauh sangat jarak di antara Restoran Nasi Ayam Istimewa dengan pejabat mereka. Cuma lebih kurang lima minit masa perjalanan jika berjalan kaki.

Didail pula nombor telefon setiausaha anaknya itu. Risau juga jika terjadi apa-apa kepada anak kesayangannya itu. Talian bersambung selepas dua kali nada deringan.

Memang itulah etika menjawab telefon yang ditekankan di dalam syarikat milik Datuk Jamal itu. Telefon tidak boleh dibiarkan berdering melebihi tiga kali. Tidak kira sama ada sedang sibuk atau tidak, panggilan yang diterima harus dilayan sebaik mungkin.

"Hanija Engineering. Nurul speaking. May I help you?” Kedengaran suara setiausaha Haslinda di hujung talian.

“Nurul, Datuk Jamal ni.” Terus sahaja Datuk Jamal memperkenalkan diri. Tidak mahu setiausaha anaknya itu tertanya-tanya.

“Oh! Ada apa yang boleh saya tolong Datuk?” Terasa sedikit hairan juga di hati Nurul. Ada hal apakah Datuk Jamal menelefon ke situ.

“Linda ada dalam bilik dia?” Pertanyaan Datuk Jamal menambahkan lagi perasaan pelik yang bermain-main di fikiran Nurul. Bukankah tadi Datuk Jamal sendiri yang datang ke bilik Cik Haslinda. Mereka keluar makan bersama.

“Sebentar Datuk, saya tengokkan di dalam bilik Cik Haslinda.” Nurul meminta izin terlebih dahulu.

“Baiklah.” Gagang diletakkan dahulu di tempatnya selepas butang ‘hold’ ditekan. Telinga Datuk Jamal dijamu dengan alunan muzik lembut sementara menunggu di talian.

Bergegas Nurul ke pintu bilik Cik Haslinda. Ditinjau seketika ke dalam bilik Cik Haslinda melalui pintu separuh cermin itu. Bergegas juga dia kembali ke mejanya apabila kelibat Cik Haslinda kelihatan di dalam biliknya.

“Hello Datuk. Cik Haslinda ada dalam bilik dia Datuk. Datuk nak saya sambungkan talian ke bilik Cik Haslinda?” Terangguk-angguk Datuk Jamal di seberang talian walaupun tahu Nurul tidak dapat melihatnya.

“Tak apalah Nurul. Sekejap lagi saya bercakap dengan dia. Terima kasih.” Jari Nurul yang sudah bersedia di atas butang ‘flash’ ditarik semula. Tidak jadi untuk menekan butang yang bakal menyambungkan talian Datuk Jamal ke bilik Cik Haslinda.

“Sama-sama Datuk.” Gagang diletakkan usai menjawab salam yang diberi oleh Datuk Jamal.

*****
HASLINDA tersandar di kerusi kulit di dalam biliknya. Terpejam mata mengingatkan apa yang baru sahaja dilihatnya sebentar tadi. Terfikir apakah yang sedang dirasai di dalam hatinya apabila melihat adegan mesra di antara si tukang kasut dan juga ‘cleaner’ itu.

‘Apa hubungan mereka agaknya? Ah! Kenapa hati aku ni rasa lain? Adakah ini yang dinamakan cemburu? Tak mungkin aku cemburukan si tukang kasut tu. Tak mungkin!’ Hati dan akal Haslinda saling bertingkah kata.

Cuba dilontar segala rasa yang wujud di dalam hati. Cuba dibuang adegan yang telah tertayang di depan matanya yang masih lagi berputar di ingatannya. Terasa sukar.

Laci mejanya ditarik perlahan. Telefon bimbit yang diletakkan di dalam laci itu dicapai perlahan lalu salah satu butangnya ditekan untuk mengaktifkan skrin. Tertera pesanan panggilan tidak berjawab.

Butang menu ditekan lalu dicari aplikasi untuk panggilan tidak berjawab. Terdapat dua panggilan dari Datuk Jamal. Haslinda terkesima. Terbit rasa bersalah di dalam hatinya kerana melayan rasa sehingga terlupa akan papanya yang ditinggalkan di Restoran Nasi Ayam Istimewa tadi.

Nombor telefon bimbit Datuk Jamal segera didail. Hanya sekali deringan sahaja talian sudah bersambung. Kedengaran suara Datuk Jamal di hujung talian.

“Hello!” Teragak-agak Haslinda hendak berkata-kata. Bimbang jika papanya terasa hati dengan sikapnya itu.

“Hello sayang!” Sekali lagi Datuk Jamal menyapa. Kali ini sedikit lembut dari jawapan yang pertama.

“He… Hello papa!” Sedikit tergagap Haslinda menjawab.

“Kenapa sayang?” Lembut suara Datuk Jamal. Sengaja dibiarkan lembut supaya anak gadis kesayangannya itu tidak merasa takut di hujung talian.

“Pa… Linda minta maaf ye. Linda ada hal sikit tadi sampai terlupa nak pergi semula ke sana. Maafkan Linda ye pa.” Berkali-kali Haslinda meminta maaf. Walaupun merupakan anak tunggal dan anak kesayangan Datuk Jamal bersama Datin Rohani namun tidak pernah gadis itu berani berbuat sesuatu yang boleh mendatangkan amarah keduanya.

“Tak apalah sayang. Papa tak kisah. Cuma papa risau kalau apa-apa jadi kat sayang tadi. Itu sebablah papa telefon. Ha! Sayang nak makan apa? Papa bungkuskan ni.” Tersenyum Haslinda mendengar kata-kata papanya itu. Terasa melayang kerisauan yang membelenggu hatinya tadi.

“Linda nak makan nasi goreng USA pula hari ni. Papa tolong bungkuskan ye. Nanti Linda bayar balik kat papa. Hehehe…” Sempat lagi gadis itu berseloroh. Terdengar hamburan tawa Datuk Jamal di talian.

Talian diputuskan selepas selesai kedua beranak itu berbual. Terasa lapang dada Haslinda setelah meminta maaf. Namun perasaannya kembali galau bila teringat semula adegan di hadapan Wisma Hanija tadi.

Dipejam mata serapatnya bertujuan membuang ingatan itu dari layar fikiran. Namun semakin Haslinda cuba untuk melupakan, semakin kuat ingatannya. Akhirnya Haslinda mengalah. Dibiarkan sahaja ingatan itu kekal di situ. Namun di hati tersemat kata, ‘biar waktu yang menentukan segalanya.’

*****
SHAH tersenyum sendiri. Teringat kembali peristiwa sewaktu makan bersama Zaila tadi. Bergetar hatinya bila mengingati gadis itu. Masih terasa lagi sentuhan jemari gadis itu di wajahnya.

Datuk Jamal kehairanan melihat Shah tersenyum sendiri. Entah apa yang sedang difikirkannya sehingga tidak perasan dengan kehadiran Datuk Jamal di hadapannya. Datuk Jamal sengaja berdehem agak kuat.

Shah seperti baru tersedar dari khayalan yang panjang. Terkejut mendengar deheman Datuk Jamal. Terus tersenyum keseganan apabila terpandang wajah Datuk Jamal yang sedang tersenyum di hadapannya.

“Apa yang difikirkan tu Shah sampai tersenyum-senyum sendiri?” Pertanyaan Datuk Jamal menambahkan lagi rasa segan yang bersarang di hati Shah.

“Tak ada apa Datuk.” Tersenyum sahaja Datuk Jamal dengan jawapan yang dilontarkan oleh Shah. Masakan Datuk Jamal akan percaya jawapan berdalih seperti itu.

“Iyelah tu Shah. Macam mana hari ini? Dah ada pelanggan?” Anggukan dari Shah membuahkan senyuman di bibir Datuk Jamal. Turut gembira dengan rezeki yang diterima oleh Shah.

“Tapi baru dapat seorang je Datuk dari pagi hingga sekarang.” Ujar Shah.

“Tak apa Shah. Bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan kepada kita walaupun tak sebanyak mana. Sebagai umat Islam kita seharusnya sentiasa bersyukur dengan limpahan kurnia Allah kepada kita. Mungkin hari ini diberikannya seorang pelanggan kepada Shah. Esok lusa mungkin dilipatgandakanNya. Perancangan Allah hanya Dia sahaja yang tahu Shah. Kita sebagai hambaNya harus redha.” Terangguk-angguk Shah mendengarkan kata-kata Datuk Jamal.

“Ya Datuk. Saya berterima kasih sangat pada Datuk yang berikan saya peluang mencari rezeki di sini.” Datuk Jamal terus tersenyum.

“Semua ni pun bukan hakmilik saya. Semuanya pinjaman dari Allah kepada saya. Elok juga saya kongsikan dengan orang lain peluang mencari rezeki ni, dapat juga saya ganjaran pahala.” Shah hanya mengangguk mengiyakan kata-kata Datuk Jamal yang sungguh baik hati.

“Baiklah Shah. Saya minta diri dulu. Nanti kelaparan pula puteri saya di atas tu. Entah apa anginnya tadi. Katanya nak balik ke pejabat sekejap ambil telefonnya tapi terus tak turun-turun. Jenuh juga saya menunggu tadi.” Datuk Jamal berlalu meninggalkan Shah menyambung angan selepas bersalaman dengan lelaki itu. Tersenyum Shah menghantar langkah Datuk Jamal hingga hilang dari pandangan.

Terasa bertuah Shah dipertemukan dengan seorang insan yang berhati mulia seperti Datuk Jamal. Walaupun kaya dan bergelar Datuk namun tidak ada secebis kesombongan dalam dirinya. Semua orang dilayan sama rata.

Terfikir Shah kepada peristiwa dia dihina Maya. Mungkin ini adalah hikmah yang tersembunyi dari kejadian memalukan yang telah menimpa dirinya itu. Teringat Shah akan dua sabda Rasulullah yang pernah dibacanya di dalam sebuah blog yang pernah dilayarinya ketika mencari bahan untuk menyiapkan ‘assignment’nya dahulu.

“Sedekah tidak mengurangi sebahagian dari harta, dan Allah tidak menambah kepada seorang hamba kerana maaf melainkan kemuliaan, dan seseorang tidak bertawadhu’ kerana Allah, melainkan Allah meninggikannya.” (Ibnu Qudamah, dalam kitab Minhajul Qashidin, hlm. 233)

Dari Uqbah bin Amir, dia berkata, “Rasulullah saw. bersabda, “Wahai Uqbah, bagaimana jika kuberitahukan kepadamu tentang akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling utama? Hendaklah menyambung hubungan persaudaraan dengan orang yang memutuskan hubungan denganmu, hendaklah engkau memberi orang yang tidak mahu memberimu dan maafkanlah orang yang telah menzalimimu.” (HR Ahmad, al-Hakim, dan al-Baghawy)

‘Syukur kepadaMu ya Allah, tuhan sekalian alam yang memberikan keteguhan dan sifat kemaafan di hatiku. Semoga limpahan rahmatMu sentiasa bersamaku. Amin.’ Sempat Shah memanjatkan doa kepada Allah atas segala yang telah dan bakal dialaminya.

6 comments:

apit said...

tersenyum sendiri ye shah ? ingatkan zaila tu keje exec ke kat situ rupenye cleaner je..hehe..tapi ok la tu pasal die leh selamber dok makan ngan shah kat situ..haslinda masih bermain dengan perasaan..hmm,ape la jadi kat maya dan badrul ye?hehee

adrin_malina said...

haaaaa... nak kena selit maya jugak ni tp tunggu sampai shah dapat masuk wisma hanija dulu kot. hehehe

Maryam said...

makin menarik, kak... hu888
xsabo nak tunggu n3 baru....

ADIT ZULFATAH said...

Chaiyok!!!!3x.......

makin menarik.......

best citer ni...

SyaCha Abdullah said...

baru nk tny pasal Maya...kak ad da bagithu dulu lak...hehehe...

adrin_malina said...

hehehehe.... maya tu watak penting gak tu... cinta pertama shah tu

.