Tuesday, March 09, 2010

Mini Novel - Akhirnya.... Cinta Itu Part 2 Sudah Ke Penulisan2u

Tadi masa dekat office, aku dah hantar part 2 mini novel Akhirnya.... Cinta Itu. Itupun selepas aku siap edit mana yang patut. Tapi betul la apa yang sifu kata. Makin kita buat cerita, makin kita pandai olah idea. Idea tak datang seperti ilham, apa-apa je yang kita nampak, kita pegang, kita rasa boleh jadi idea. Aku kini mengakui kebenarannya. Terima kasih sifu.

Sebelum ni aku langsung tak pandai mengarang cerita. Tak kiralah apa jenis cerita pun. Tapi selepas sifu kata dengan aku... "nak duit tak?" Tentulah aku jawab nak kan. Mana ada orang yang tolak duit dalam ini dunia. Sifu kata... "Kalau nak duit, cuba tulis cerita mistik atau cerita antu. Buat cerita pendek je. Satu cerita lebih kurang empat ke lima mukasurat dengan font saiz 10. Satu siri nak 8 cerita."

Sebagai budak jurusan sains yang memang tak pernah belajar langsung tentang penulisan melainkan cara membuat karangan dalam subjek bahasa malaysia, aku mencuba juga. Demi duit. Hahaha. tapi sebenarnya menulis ni bukan sekadar untuk menjadikan duit. Ia juga satu bidang yang banyak memberikan pahala kepada kita sekiranya penulisan kita digunakan ke arah kebaikan. Menulis juga memberi kepuasan. Apa lagi jika penulisan yang kita kongsikan bersama orang lain mendapat komen yang membina dan disukai pembaca.

Aku akui ada seorang kawan baik aku yang lebih pandai menulis daripada aku. Mungkin sebab dahulu dia budak sastera, dia ada asas. Dia dah menulis beberapa buah cerpen dan aku amat berbangga bila cerpen pertamanya aku diberi kepercayaan untuk menjadi editor kecil. Memperbetulkan penggunaan kata 'di', 'ke' yang mana patut dijauh dan didekatkan. Dia juga ada banyak idea untuk menghasilkan cerita. Aku pula cuma sudah menghantar cerita pendek untuk siri mistik sebanyak tujuh belas buah cerita kepada sifu dan mendapat bayaran sebanyak seribu ringgit.

Aku tak tahu la kepada penulis lain sama ada nilai itu terlalu sedikit tetapi bagi aku nilai itu cukup besar berbanding karya aku yang tak seberapa tu. Maklum la aku ni ibarat budak yang baru belajar bertatih. Banyak yang aku harus pelajari untuk mempertingkatkan mutu karya aku.

Berbalik kepada Akhirnya ... Cinta Itu. Itu adalah karya pertama aku untuk siri novel kreatif. Mulanya aku ketawa bila sifu kata,.. "Jangan buat novel kreatif dulu, nanti kena writer's block, kemudian cerita tertangguh sampai bertahun-tahun." Kini aku mengalami apa yang sifu katakan. Aku kehilangan idea untuk diolah dalam cerita tu. lagipun cerita tu aku main tulis aje apa yang terlintas di kepala aku. Aku tak buat seperti saranan sifu, sediakan sinopsis, watak, isi penting bab demi bab dan akhir sekali baru kembangkan. Aku macam tak tahu nak lanjutkan macam mana cerita tu.

Sudah berbulan-bulan sifu meminta aku menulis novel motivasi kanak-kanak dan remaja. Tak panjang sangatlah, satu cerita lebih kurang 10 bab di mana satu bab lebih kurang tiga mukasurat dengan font saiz 10 tanpa langkau. Biasalah kalau dengan sifu memang begitu ler syaratnya. Tapi sampai sekarang satu cerita pun tak siap lagi. Bila dah tulis sampai bab 2 atau 3, aku jadi blur nak habiskan. Masalah betul.

Aku ni kira beruntung sebab tak payah nak susah-susah cari penerbit untuk hantar manuskrip aku. Aku cuma berikan pada sifu, dia akan edit untuk aku dan dia uruskan semua. Aku tahu terima payment sahaja. Tapi itu la, aku pulak yang lembab. Huhu...

Tapi sebenarnya sifu aku tak suka aku tulis cerita cinta. Hahahaha...

0 comments:

.