Thursday, March 11, 2010

Amarah Berterusan

Semalam aku tertidur awal lagi dan kemudian terjaga dalam jam satu lebih. Dan aku mula marah-marah bila jam menunjukkan dah hampir pukul dua pagi tapi adik bongsu aku masih lagi berjaga. Esoknya dia nak sekolah. Ada exam pulak tu. Sudah la semalam satu hari tak bangun pergi sekolah, terlepas paper.

Bila aku suruh tidur, dia boleh lagi ketawa-ketawa dengan anak saudara aku. Kemudian anak saudara aku boleh pulak pergi baring kat dalam stor. Nak tidur situ katanya. Berasap telinga aku dengar. Tak pasal-pasal di awal pagi aku menengking orang.

Pagi tadi aku mengadu dengan otai pasal hal yang aku hadapi di rumah. Aku letih sebenarnya nak mengadap semua ni. Kalau boleh aku nak pindah aje dari rumah tu. Pergi duduk sendiri. Sekurang-kurangnya berbaloi jugak aku kena bayar semua bil dan hutang. Belanja dapur pun tentu kurang sebab hanya aku sorang je yang nak makan.

Aku bukan tak suka adik-adik aku tinggal dengan aku. Aku suka sekurang-kurangnya aku ada teman berborak. Tak adalah aku berborak dengan dinding. Tapi aku jadik letih bila diorang duduk saja, tak mahu kerja. Aku letih bila aku penat kerja nak carik duit beli barang makan, bayar bil tapi ada orang lain yang duduk saja di rumah, makan dan tidur. Aku yang susah payah kerja, tak punya masa yang panjang untuk menonton tv tapi bil yang banyak aku juga yang kena bayar.

Pagi tadi aku terjaga jam 6.20 pagi, aku nampak adik bongsu aku dah siap nak ke sekolah. Bila dia nampak aku terjaga, dia mintak aku buat nasi goreng. Aku suruh aje dia makan roti sebab nasi tak ada. Kemudian sebelum ke sekolah dia minta tambah belanja lagi seringgit. Aku beri la. Kemudian dia minta lagi seringgit. So angin aku naik ler. Aku marah lagi pagi-pagi. Aku cakap dengan dia, duit yang ada beli makanan, tak payah buat topup.

Kemudian aku tidur semula. Jam 7.50 aku bangun, mandi dan bersiap nak ke tempat kerja. Aku tengok anak saudara aku masih tidur. Aku kejutkan punyalah susah. Rupanya hari ni dia tak kerja tapi kena ke sekolah memandu. Naik lagi angin aku sebab malam tadi aku suruh tidur awal, dia ketawa-ketawa.

Masih tak habis lagi rasa amarah aku pada adik-adik aku. Sampai bila aku pun tak tahu. Aku ni jenis yang boleh bertolak ansur tapi kalau asyik aku je yang kena, sampai bila aku boleh bertahan. Nak membahagiakan dan menyenangkan adik-beradik sampai aku sendiri terkorban.

Otai ke hospital hari ni. Tak pasti lagi akan ditahan di wad untuk operation ataupun tak. Lagi dua hari aku nak exam. Tapi masalah penuh dalam kepala aku. Masak!!!!

0 comments:

.