Monday, February 22, 2010

Novel

Cerita 1

Hari Sabtu aku turun KL. Aku singgah kat kedai buku Popular. Aku jumpa novel Pergilah Air Mata dengan Aku Kan Novelis so aku beli la. Mahal jugak PAM tu. RM28.00. Pagi ni baru nak mula baca tapi terganggu-ganggu ler kan. Almaklumlah, membaca waktu tengah kerja.

Perut aku hangin ler. Rasa meletup-letup kat dalam perut tu. Nak kata kena gastrik, aku makan dah pagi tadi. Nasi goreng lagi. Pesal ek? Ke sebab aku makan sambal tempoyak malam tadi? Atau sebab aku makan lambat hari Sabtu dan Ahad tu? Entahlah. Harap-harap tak lama ler sakitnya. Tak larat aku nak menanggung

Hari ni masih kurang staff lagi kat department aku ni. Cuti sakan diorang ni. Tak apa. Nanti raya puasa, aku pulak cuti sakan.

Cerita 2

Ni cerita hal di rumah. Semalam aku sampai rumah lebih kurang pukul lapan malam. Lepas mandi, aku makan nasi. Lepas makan nasi, aku nak buat air Indocafe ler. Sekali angkat balang gula, gula dah habis. Susu pulak dah tiga hari aku dapat tau habis

Pagi tadi adik bongsu aku sebelum ke sekolah dah cakap dgn aku. Susu tepung dia dah tinggal sikit. Hai la! Susu tepung tu bukan dia sorang yang minum, dia share dengan abang dia. Pening jugak kepala aku ni. Banyak belanja betul sebulan dua ni. Beras aje dah nak masuk kampit ke empat (beras 10 kilo) dah ni. Mana lagi dengan gula susunya. Lauk pauknya.

Yang bekerja cuma la aku dan adik perempuan aku. Yang tinggal kat rumah aku termasuk aku sekali lima orang. Duit masuk sikit, duit keluar banyak. Macam mana nak balance. Disuruh bekerja, pergi la tiga empat hari. Kemudian lepak rumah. Kekadang bila aku fikir-fikir balik, letih la hidup aku ni. Langsung tak dapat beli apa untuk diri sendiri

Aku tak boleh nak pentingkan diri sendiri aje. Aku kena fikirkan untuk semua sekali yang tinggal dengan aku. Tapi kemampuan aku tak ada berlebihan. Macam mana aku nak buat. Sampai bila la agaknya hidup aku sebegini akan berterusan....

0 comments:

.