Monday, February 22, 2010

Migraine Dan Cerita Ceriti

Sewaktu entry ini ditaip, kepala aku tengah sakit yang teramat, dengan bunyi letupan mercun sebagai muzik latar. Mata dah tak boleh nak dibuka ni. Aku rasa dah tiba masa aku kena mencari tilam dan bantal tapi aku nak habiskan dulu la satu entry ni.

Cerita 1

Nak bercerita tentang pengalaman aku menunggu bas untuk ke Kuala Lumpur petang semalam. Aku sememangnya sudah tahu akan gelagat anak-anak sekolah zaman sekarang yang sudah semakin terlupa akan adab sopan dan juga batasan perhubungan. Tapi semalam aku amat terkejut bila mana kejadian berlaku di depan mata aku sendiri. Malahan berlaku di tepi jalanraya.

Ada lima orang remaja, dua perempuan dan seorang lelaki. Dalam pengamatan aku, mereka semua dalam lingkungan 14,15 dan 16 tahun barangkali. Susunan tempat duduk (mereka duduk di atas penutup longkang), lelaki 1, perempuan 1, perempuan 2, lelaki 2 dan lelaki 3.

Mula-mula lelaki 1 letak tangan atas bahu perempuan 1, duduk rapat-rapat. Aku agak diorang pakwe makwe la. Kemudian, perempuan 2 pergi mencangkung di depan lelaki 3, merapat ke depan dan mula memeluk lelaki 3. Ini yang buat aku terkejut. Lama kemudian, perempuan 2 duduk kembali di tempatnya.

Dua bas dah berlalu dan mereka masih di situ. Kemudian, perempuan 2 datang mencangkung semula di depan lelaki 3, menarik dagu lelaki 3 dan mula merapatkan muka ke muka. Posisi kelihatan seperti hendak bercium pulak aku tengok. Kemudian, perempuan 2 mula memeluk lelaki 3 dari hadapan. Malu aku bila perempuan yang lebih-lebih ni.

Mata aku dah sakit, perasaan dah boring lalu aku keluarkan kamera. Bukan bertujuan untuk mengambil gambar diorang tapi sekadar nak tengok gambar anak saudara aku yang paling kecik. Diorang yang sedari tadi memang dah terpandang-pandang ke arah aku, perasan aku memegang kamera. Dan kebetulan, sebuah bas lagi sampai. Kelima-lima mereka dengan segera bergerak ke tepi jalan dan masih sempat lagi si perempuan 2 mencium pipi kiri dan kanan lelaki 3 tadi.

Di tepi jalan, dengan bas yang sudah hampir sampai, dengan aku yang sedang memandang. Agak-agaknya di mana rasa malu diorang. Atau mereka rasa bangga bila orang nampak mereka muda-muda belia, yang makan dan pakai masih di bawah tanggungan ibu bapa sudah mempunyai pakwe dan makwe serta boleh berpeluk sakan di hadapan orang. Harap sangat perkara sebegini tak terjadi kepada adik-adik aku baik lelaki mahupun perempuan.

Cerita 2

Tadi sewaktu nak menaiki bas di Klang untuk balik ke rumah. Aku nampak bas ada dua dah isi penumpang. Satu di tepi jalan dan satu lagi di kawasan lapang. Aku tuju ke bas yang di tepi jalan, tak sempat nak sampai, bas dah jalan. So aku tunggu bas lagi dua buah yang tengah beratur tu buka pintu. Mana tahu dua2 bas tu jalan terus masuk kawasan lapang.

Aku gerak ke kawasan lapang di mana ada sebuah bas yang sedang menaikkan penumpang. Sampai turn pompuan india depan aku, budak jaga depan bas tu tak bagi naik, dia suruh gi ke tepi jalan sbb bas tu nak gerak ke sana. Aku pun tak dibagi naik. Dengan beg aku yang berat-berat, kepala aku yang sakit, aku pun mula naik angin.

Aku bengang, aku hamburkan kemarahan aku. Kejap ke sini, kejap ke sana. Menyusahkan. Budak lelaki tu bagi alasan ler bas belah malam mmg tunggu kat tepi jalan. Mangkuk. Kalau betul kenapa bas sebelum tu penuhkan orang kat kawasan lapang tu aje. Kenapa yang dah naik sebelum aku tu boleh naik kat situ. Geram betul aku. Tambah geram bila budak tu cakap, "Jangan marah kak. Akak ni asyik nak marah je." Kepala hotak dia berjambul. Ada dia nak tolong angkatkan beg aku yang berat sarat dengan buku-buku tu? Hampeh!

Aku naik ler bas tu dari tepi jalan je. Dua tiga kali kena ke sini sana. Letih. Nasib ler dapat duduk. Kalau kena berdiri agaknya lagi bertambah bengang aku. Hampir nak sampai ke Klang Parade, driver berhenti kat stesyen minyak isi minyak dulu. Aku turun ler kat situ dan menapak balik ke rumah.

Cerita di rumah, nanti ler aku taip pulak. Kepala makin berdenyut ni. Letupan mercun belum jugak berhenti lagi. Aku nak ambil tilam bantal ni, nak bentang kat ruang tamu. Aku ada bilik tapi aku lebih suka tidur kat ruang tamu je. Luas dan selesa. Aku tidur dulu.....

0 comments:

.