Friday, August 14, 2009

Gula.....





Tak tau la kenapa susah sangat nak dapat gula sekarang ni. Terutama bila dah dekat nak musim perayaan ni. Hambarlah kuih-muih dan minuman juadah berbuka puasa nanti. Alamatnya biskut raya nanti setakat manis-manis buah ajelah rasanya. Hehehe...

Tiga empat hari lepas adik aku yang bekerja di bahagian receiving Giant Hypermarket berdekatan rumah aku ni inform aku bekalan gula baru datang dua pallette. Dia belikan aku enam paket gula berat sekilo tu (dengan duit akulah tu). Kemudian dia beritahu aku yang hari kedatangan dua pallette tu jugaklah stok tu habis. Gila laju.

Tengahari tadi masa balik makan tengahari, adik aku beritahu stok gula ada datang lagi dua pallette. Pihak pengurusan dah bagi limit pembelian dua kilo aje bagi sorang customer. Hurm.. Aku nak singgah Giant petang ni, beli stok gula. Takut nanti krisis gula ni berlarutan, macam mana nak buat kuih raya nanti. lagipun kat rumah aku tu gula sangat penting. Susu pulak kurang digunakan. Kalau abah datang je baru laku susu kat rumah ni.

Petang nanti nak beli stok tepung jugak. Tak mustahil lepas ni krisis tepung pulak, pastu beserta dengan krisis minyak masak. Malam tadi kat tv3 ada siarkan pasal kegagalan penyeludupan bahan-bahan asas tu semua. Lengkap dengan minyak masaknya, dengan gulanya dan tepungnya. Semua nak seludup ke negara jiran. Mentang-mentang boleh jual mahal kat sana, diseludupnya sampai negara sendiri pun tak cukup bekalan. Apa la punya bodoh manusia.

Lepas keje hari ni aku nak beli gula dua kilo + tepung dua kilo, adik aku dua kilo, adik lagi sorang dua kilo, semua dah enam kilo. Esok beli lagi. Lusa beli lagi. Hari-hari beli. Lelama jadik stor gula dan tepung. Hahahaha......

0 comments:

.