Tuesday, February 08, 2011

Nota Ala Belasah Ilma (Akibat Tidurnya Terganggu)

Suasana awal pagi yang sunyi tiba-tiba diganggu oleh salakan anjing jiran di tingkat G yang semakin menjadi-jadi. Salakan itu menunjukkan seolah-olah ada sesuatu yang cuba hendak mengganggu ketenteramannya. Ilma mula naik berang. Baharu sahaja dia hendak masuk ke alam mimpi, anjing itu sudah potong stim. Lampu bilik yang sudah dipadamkan oleh Ilma sebelum dia membuat terjunan tiruk ke atas katilnya tadi dipasang kembali. Ilma berkira-kira hendak membuat tinjauan rambang pula ke tingkat bawah namun apabila matanya tertancap ke permukaan jam yang indah menghiasi dinding biliknya, terus sahaja Ilma mematikan niatnya. Sudah hampir jam dua pagi. Lebih baik lupakan sahaja niat untuk keluar daripada rumah.

Ilma bukannya apa. Bimbang jika terserempak sesuatu yang tidak dijangka. Jika perompak, gagah lagi Ilma hendak melarikan diri masuk ke dalam rumah dan mengunci pintu seketat-ketatnya. Itu jika perompak. Apa pula kisahnya jika Ilma terserempak si manis berambut panjang mengurai berbaju putih yang menumpang di salah sebuah unit kosong berhampiran unit yang didiami oleh Ilma ini? Ke mana pula Ilma hendak melarikan diri? Persoalannya, jikapun ada tempat untuk Ilma bersembunyi, adakah Ilma mampu untuk mengheret langkahnya untuk melarikan diri dari makhluk tuhan paling seksi itu?

Ilma berjeda seketika. Menarik nafas sedalam-dalamnya sebelum melepaskan kembali. Komputer riba yang sudah dimatikan tadi dihidupkan kembali. Itulah masalah Ilma. Jika sudah terjaga, pasti matanya sukar hendak dilelapkan kembali dan jika itu berlaku, tentu sahaja komputer riba berjenama Sony Vaio yang murah itu menjadi mangsanya. ‘Nasib kaulah lappy. Baru aje kena off dah kena on balik. Hehehe…’ Sempat lagi Ilma bermonolog.

Ilma sengaja tidak mahu log masuk ke akaun streamyxnya. Jika Ilma log masuk, sudah pasti Ilma akan berhenti menulis coretannya separuh jalan. Ini juga salah satu masalah yang membelenggu diri Ilma. Jika Ilma sudah mula berFacebook, pasti Ilma akan malas hendak mengusik karyanya yang lebih banyak tergantung daripada yang siap itu. Sudah berkali-kali juga Ilma dimarahi oleh sifunya kerana terlalu leka dengan laman komuniti itu hingga mengabaikan tugas yang telah diamanahkan untuk disiapkan.

Telinga Ilma sudah lali dengan sindiran dan kata nasihat berbaur marah yang diucapkan oleh sifunya setiap kali memperkatakan tentang manuskrip. Entahlah. Ilma sendiri tidak tahu sampai bila dia akan terus berjaya dilekakan oleh laman komuniti itu. Bukan Ilma tidak pernah mencuba untuk menghindari laman komuniti itu tetapi setiap kali terpandangkan permainan baru yang diwujudkan di situ, hati Ilma meronta-ronta hendak turut serta.

Eh, berbalik kepada kisah anjing menyalak tadi! Ilma sudah leka menulis coretannya hinggakan tidak sedar salakan anjing itu sudah lama berhenti. Mungkin gangguan tadi sudah tiada dan anjing itu sudah lena berselimut kedinginan angin malam. Mata Ilma terasa pedih. Mungkin kesan daripada tidak cukup tidur yang menyebabkan simpton mata pedih itu berlaku. Bukankah semalam Ilma langsung tidak berjaya melelapkan mata walau sepicingpun. Walau puas Ilma bergolek ke kiri, ke kanan, ke kiri lagi dan ke kanan semula namun Ilma tetap juga tidak mampu mengundang lena. Jangankan lena, hendak memejamkan matapun tidak berjaya. Sudahnya, Ilma ke tempat kerja dalam keadaan lesu tidak bermaya akibat tidak mendapat cukup rehat yang berkualiti.

Bercerita tentang tempat kerja, ada juga kisah yang hendak Ilma kongsikan bersama pembacanya. Kisah yang berlaku di pejabatnya sepanjang hari ini. Hari ini, hari pertama bekerja selepas bercuti panjang sempena perayaan Tahun Baru Cina. Pihak pengurusan bangunan Wisma ini pula agaknya tidak mahu menukarkan mahupun menaiktarafkan sistem penghawa dingin utama yang ada. Mungkin kerana hendak mengurangkan perbelanjaan barangkali. Ilma ke pejabat dengan rasa mengantuk dan lesu. Sesampai di pejabat, penghawa dingin utama pula tidak berfungsi. Aduh, malangnya nasib Ilma! Sudahlah panas di hati angkara mata yang buat hal, ditambah lagi dengan panas berbahang akibat masalah penghawa dingin utama. Malahan bertambah-tambah berbahang apabila kaunter dikunjungi ramai pelanggan dan deringan telefon yang tidak putus-putus.

Ada juga pelanggan yang datang, merungut kerana keadaan panas yang mereka alami. Alah! Itu baharu sekejap sahaja mereka mengalaminya. Ilma dari pagi hingga ke petang menghadapinya dengan redha sahaja. Betulkah Ilma redha? Rasanya Ilma redha dalam terpaksa. Apa lagi yang boleh Ilma lakukan selain redha. Hendak mengambil cuti, rasanya tidak patut Ilma lakukan di saat ramai pekerja masih bercuti menyambut Tahun Baru Cina ini.

Ada satu lagi yang Ilma hendak kongsikan dengan pembacanya. Ini berkenaan program tarian singa yang akan diadakan di pejabatnya esok. Seperti biasa, selepas sambutan Tahun Baru Cina, syarikat akan mengadakan tarian singa. Penarinya bukanlah dari kalangan pekerja, tetapi penari yang diupah khas. Ilma rasa dari persatuan sekolah cina. Tentang tarian singa itu bukanlah sesuatu yang hebat untuk diperkatakan. Ilma cuma hendak berkongsi teorinya tentang esok. Jika esok penghawa dingin utama masih mengalami masalah, bagaimanakah agaknya keadaan penari yang menjadi singa itu ketika mengadakan persembahan? Tidakkah tiba-tiba singa akan pitam kerana kepanasan? Hah, Ilma sudah mula dengan teori merepeknya!

Mata Ilma sudah semakin pedih. Jam di skrin komputer riba Ilma pula sudah menunjukkan pukul dua setengah pagi. Esok Ilma harus ke pejabat lagi. Jadi Ilma tamatkan coretannya setakat ini sahaja. Ilma tidak mahu padamkan lampu lagi. Biarlah Ilma tidur di dalam terang hingga ke pagi supaya Ilma tidak terlajak untuk bangun esok.

p/s: Coretan ini sebenarnya hendak dijadikan sebagai sebuah cerpen sewaktu jemari mula menaip perkataan yang pertama tadi. Tetapi bila diteliti semula coretan yang entah apa-apa ini, rasanya biarlah ia dimartabatkan sebagai sebuah nota ala belasah sahaja. Lagipun terasa malas pula hendak menyambungnya panjang-panjang. Kihkihkih

4 comments:

apit said...

terbaek la kak ad..hahha..
belasah pun belasah la..
ni bukan cite Ilma ni..Ilma ni membawa watak diri kak ad je kan ? hehee..

azrina nur rusly said...

hehehehe... betul3

Abang Zul said...

oww... belasah je manjang.

Kalau yang tak belasah macam mana rupa dia erk?

Memang tak reti nak bezakan. Pasal abg tak pernah terdidik dalam ilmu penulisan.

Bagi abg asal sedap dibaca, tak melalut, tak klise, logik dan paling penting fakta2 nya betul. Sudah cukup baik untuk dinikmati.

azrina nur rusly said...

hehehe... ala belasah tu trademark saya tu bang. semua ala belasah je bagi saya sbb tak pandai nak menulis macam novelis. hehe

.