Saturday, November 20, 2010

Siapa Curi Kaki Lembuku?



“MAK! Mak! Kenapa kaki lembu kita ada lima belas aje mak? Lagi satu mana?” Terjerit-jerit Ainun menyampaikan khabar kehilangan sebelah kaki lembunya. Setahu Ainun, ada enam belas kaki kesemuanya. Ke mana pula perginya lagi satu? Pelik juga bila Ainun fikirkan.

“Kamu biar betul Ainun. Tadi mak kira ada enam belas semuanya. Kamu ni salah kira agaknya tak? Kamu pandai kira ke tak? Cuba kamu kira sekali lagi!” Dengan langkah lemah bercampur malas Ainun berjalan ke arah besen besar berisi kaki-kaki lembu yang diletakkan di bawah khemah.

“Satu! Dua! Tiga!” Ainun sengaja meninggikan suaranya sewaktu proses pengiraan. Rasa tidak puas hati yang menggelodak di dalam dirinya yang menyebabkan dia mengambil tindakan kurang bijak begitu. Tunjuk protes!

Hajah Rusma hanya menggeleng sahaja dengan sikap anak gadisnya itu. Hendak ditegur, Ainun sudah dewasa. Sudah tahu malu. Nanti tentu sahaja anak gadisnya itu akan terasa malu jika ditegur di hadapan saudara mara yang lain.

“Empat belas! Lima belas! En.. Eh! Dah habis dah.” Hajah Rusma segera menuju ke arah anak gadisnya itu. Dijengukkan kepala ke dalam besen besar itu. Dialihkan pandangan ke arah Ainun. Dipandang sekali lagi ke dalam besen. Kemudian dipandang Ainun sekali lagi.

“Mana pergi lagi satu? Pertanyaan yang sama pula keluar dari mulut Hajah Rusma. Ainun menutup mulut dengan telapak tangan. Terasa lucu pula apabila ibu kesayangannya itu bertanya soalan yang sama.

“Itulah... Tadi mak takmo percaya cakap Ainun. Mak kata Ainun tak pandai kira. Haaaa... Ni mak pun dah tengok sendiri kan?” Ainun seperti ingin memulangkan paku buah keras pula kepada ibunya itu.

“Ainun Mardiyan!” Suara Hajah Rusma sudah meninggi. Dijeling anak gadisnya itu. Ainun terkesima. Segera dia berundur sedikit menjauhi ibunya yang bila-bila masa sahaja boleh berubah menjadi ketam. Jika sudah berubah, tentulah dia bakal menjadi mangsa cubitan dari ketam jadian itu.

Haji Rahim yang sedang membetulkan susunan kayu api yang sedang terbakar di tungku batu berhampiran khemah itu segera bangun dan meninggalkan tugasnya seketika. Nampaknya Haji Rahim mempunyai tugas yang lebih penting kali ini. Haji Rahim perlu menjadi pengadil untuk pertandingan kejar dan cubit.

Sejurus Hajah Rusma mengangkat tangan hendak mencubit anak gadisnya, segera tangan itu digapai oleh Haji Rahim. Diusap-usap tangan Hajah Rusma yang sudah berkedut itu dengan perasaan penuh kasih sayang. Saudara mara yang memandang hanya tersenyum simpul melihatkan kemesraan pasangan yang sudah pencen itu.

“Amboi Mak Long, Pak Long. Bukan main mesra lagi. Siap pegang-pegang tangan.” Tersipu-sipu Hajah Rusma diusik anak saudaranya. Haji Rahim hanya mengenyit mata kepada Hajah Rusma.

Ainun segera berlalu ke dalam dapur. Diselongkar apa sahaja yang terpandang di matanya. Akhirnya seluruh kawasan dapur habis bersepah diselongkar Ainun. Namun kaki lembu yang dicari tidak juga ditemui.

Ainun keluar semula ke bawah khemah. Berjalan terjingkit-jingkit apabila melalui ibunya. Tidak mahu tangan ibunya yang sudah terlepas dari pegangan ayahnya mencubitnya pula.

Namun nasib Ainun agak malang. Belum sempat melepasi tubuh ibunya, tangannya sudah menjadi mangsa cubitan berbisa ibunya. Menyeringai gadis itu menahan kesakitan. Bisa. Memang berbisa cubitan ala-ala ketam ibunya itu.

Haji Rahim tidak mampu berbuat apa-apa lagi. Perkara yang cuba ditahan sudahpun terjadi. Sudahnya Haji Rahim hanya mampu meledakkan tawa. Dan tawa Haji Rahim semakin kuat dan menggema dengan 'vocal' tambahan daripada saudara mara yang ada.

**********

SHAH, Chad dan Fuad ketawa terkekeh-kekeh sambil menggosok-gosok perut masing-masing. Kenyang sungguh mereka malam ini. Penat lelah membantu di majlis korban yang diadakan di masjid pagi tadi berbaloi juga. Seperti biasa dapatlah mereka memanggang daging untuk makanan mereka malam ini.

“Weh! Tentu kecoh rumah Haji Rahim malam ni kan? Biasalah, malam-malam macam nilah selalunya diorang mulakan kerja-kerja merebus kaki-kaki lembu tu.” Chad mengangguk setuju dengan kata-kata Fuad. Shah pula masih lagi leka mencungkil serpihan daging yang melekat di celahan giginya yang agak jarang-jarang itu.

“Shah! Kau rasa diorang sedar tak?” Pertanyaan Chad memeranjatkan Shah. Tercucuk gusinya dengan pencungkil gigi yang diambil dari pokok kaktus milik Haji Rahim tadi. Berdarah gusinya. Hampir menangis Shah menahan sakit.

“Adoi, sakitlah! Apa ni Chad? Kan aku tengah cungkil gigi ni. Kenapa kau tepuk bahu aku? Kan dah tercucuk gusi aku ni!” Shah membalas dengan menumbuk bahu Chad. Chad berpaling menghadap Shah. Masing-masing sudah mendabik dada. Lagak masing-masing sudah seperti peserta sumo yang sedang bersedia hendak memasuki gelanggang.

“Sudahlah... Benda kecik pun nak gaduh la korang ni.” Fuad cuba menenangkan kedua-dua sahabatnya itu. Perut sudah kenyang, fikiranpun biasanya akan cergas. Itulah sifat Fuad yang sudah difahami oleh semua orang. Jika dalam keadaan lapar, Fuad seperti orang yang tidak pandai berfikir. Namun bila perutnya sudah terisi kenyang, pemikirannya mengalahkan orang yang paling genius.

“Eh! Berbalik pada soalan aku tadi. Korang rasa Haji Rahim sedar tak?” Chad mengulangi pertanyaan. Kali ini lebih kuat daripada tadi suaranya. Sengaja dia berbuat begitu agar Shah dan Fuad mengambil perhatian kepada soalannya.

“Ala... Tak usah risaulah. Satu aje aku ambik. Takkan Haji Rahim sedar. Kecik ajepun.” Shah cuba menyakinkan kedua-dua sahabatnya itu. Sudah kenyang apa lagi yang perlu dirisaukan. Jika Haji Rahim sedarpun sudah terlambat. Benda yang mereka ambil sudahpun tidak dapat dikembalikan lagi. Lagipun takkan Haji Rahim sanggup mengambil sisa mereka.

“Sudahlah. Esok kalau kita dengar Haji Rahim kecoh-kecoh, kita pergilah minta maaf. Ala... Paling habispun dia akan marah kita sekejap. Untung-untung lepas dia marah kita, dia akan pelawa pulak kita makan sup kaki lembu. Seperti selalu.” Sekali lagi Fuad bertindak sebagai penenang. Tidak ubah seperti morfin pula Fuad malam ini. Betul-betul tenang Chad dan Shah dengan kata-kata yang diluahkannya.

Ketiga-tiga sahabat itu meninggalkan ‘port’ mereka setelah memadamkan sisa-sisa unggun api. Jika tidak dipadamkan nanti ada pula kampung yang menjadi padang jarak padang tekukur. Sudahlah musim panas sekarang ini. Haba panas memudahkan proses pembakaran. Alamatnya berjerubulah seluruh Kampung Kelompang nanti.

**********

KETENANGAN pagi Kampung Kelompang diganggu dengan bunyi bising dari arah rumah Haji Rahim. Tidak lain tidak bukan datangnya dari Hajah Rusma yang masih lagi sibuk mencari sebelah lagi kaki lembunya yang hilang. Diselongkar sini, diselongkar sana namun masih juga belum bertemu.

Sudah puas Haji Rahim menasihati Hajah Rusma agar melupakan sahaja kaki lembu yang hilang itu. Mungkin bukan rezeki mereka namun Hajah Rusma tetap berdegil. Hajah Rusma tetap juga mahu mencari sehingga berjumpa. Sanggup Hajah Rusma bersengkang mata dari semalam.

Ainun pula awal-awal lagi sudah tertidur. Tidak terlarat dia hendak menemani ibunya itu mencari. Satu sahaja yang hilang. Bukannya dua atau tiga. Jika banyak yang hilang, tentu diapun turut kelam-kabut mencari sehingga berjumpa.

Kelibat tiga orang pemuda yang sedang berjalan menghampiri rumah Haji Rahim dipandang tajam oleh Hajah Rusma. Ainun yang sudah terbangun kerana bunyi bising ibunya turut keluar ke bawah khemah. Kelihatan agak berserabai anak gadis kesayangan Hajah Rusma pagi ini. Tidak sempat hendak mencuci muka dan mengemaskan rambut dahulu, terus sahaja keluar mendapatkan ibunya.

Chad, Fuad dan Shah yang melihat keadaan Ainun itu ketawa terbahak-bahak. Bukan kepalang terkejutnya Ainun. Disangkanya tiada orang lain selain ibu dan ayahnya sahaja di situ. Rupa-rupanya tiga orang bujang senang turut berada berhampiran khemah itu.

“Korang ni apahal datang pagi-pagi buta kat rumah orang ni?” Bukannya Chad tidak tahu helah Ainun. Gadis itu sengaja buat-buat marah untuk menutup rasa malu yang ditanggungnya tadi. Chad hanya tersengih menunjukkan giginya yang putih berkilat. Maklumlah, Chad menggosok gigi menggunakan ubat gigi Safi Kayu Sugi.

“Kami datang ni sebab nak minta maaf dengan Haji Rahim.” Shah memulakan bicara. Fuad yang masih belum menjamah sarapan pagi kelihatan ‘blur-blur’ sahaja. Biasalah... Kelaparan.

“Apa hal yang kamu bertiga dah buat sampai nak minta maaf dengan pakcik ni?” Lembut sahaja suara Haji Rahim melontar pertanyaan. Tentulah lembut. Haji Rahim bekas imam kampung. Haji Rahim mempunyai sifat-sifat terpuji yang banyak dicontohi oleh orang-orang kampung.

“Haji Rahim kena janji tak marah kami ye?” Shah masih lagi berbasa-basi. Hajah Rusma pula yang nampaknya naik angin. Melihatkan keadaan wajah Hajah Rusma yang sudah mula menyinga, Chad menyiku badan Shah. Apabila Shah menoleh ke arahnya, dimuncungkan bibirnya yang tidak mungil itu ke arah Hajah Rusma.

“Begini Haji Rahim. Kami dah buat salah dengan Haji Rahim. Kami dah ambil barang Haji Rahim tanpa kebenaran. Tapi kami ambil tak banyak. Satu aje.” Shah akhirnya berjaya menghabiskan ayatnya dalam satu nafas. Namun sebaik selesai bercakap, puas Shah menarik dan melepas nafas. Tidak ubah seperti ikan yang berada di atas darat. Semput.

“Ooooo... Kamu bertigalah yang mencuri ye? Kamu buat apa dengan kaki lembu tu? Kalau kamu mintak apa salahnya? Lagipun bukannya kamu tak biasa datang makan sup kaki lembu kat sini. Pandai pulak kamu mencuri ye?” Tanpa berlengah, Hajah Rusma terus sahaja menghamburkan kemarahan yang bersarang di dalam dadanya.

Terkebil-kebil ketiga-tiga pemuda itu. Shah memandang Fuad, Fuad memandang Shah. Chad pula memandang Fuad dan Shah. Terasa takut pula mereka melihat wajah Hajah Rusma yang sudah kemerah-merahan itu. Jika tidak diterangkan hal yang sebenarnya, pasti sekejap lagi bertukar warna menjadi hijau pula orang tua itu.

“Tapi kami bukan curi kaki lembu. Kami tak taupun kaki lembu Haji Rahim hilang. Kami datang ni pun sebab nak tumpang makan sup kaki lembu. Seperti selalu.” Kata-kata Chad mengendurkan sedikit rasa marah Hajah Rusma. Berubah riak menjadi hairan pula orang tua itu mendengar kata-kata pemuda itu.

“Habis tu kalau bukan kamu curi kaki lembu, yang kamu minta maaf tadi tu untuk apa? Apa yang kamu ambil?” Ainun terangguk-angguk sahaja tanda bersetuju dengan Haji Rahim. Seperti biasa, lembut sahaja Haji Rahim bertanya. Sejuk telinga ketiga-tiga pemuda itu mendengar. Hilang rasa takut yang menyelubungi mereka.

“Sebenarnya kami ambik duri kaktus Haji Rahim. Si Shah buat cungkil gigi lepas makan daging panggang malam tadi. Itu saja.” Penerangan Chad meledakkan tawa Haji Rahim sekeluarga. Mati-mati mereka menyangka tiga pemuda itu mencuri kaki lembu. Rupa-rupanya mereka hanya mengambil duri kaktus sahaja.

"Habis siapa yang curi kaki lembu kita?" Pertanyaan Ainun hanya dijawab oleh semua yang ada dengan hanya menjungkit bahu sahaja. Tiada siapa yang tahu siapa pencurinya.

Akhirnya Hajah Rusma dan Haji Rahim menjemput sahaja ketiga-tiga pemuda itu untuk menjamah sup kaki lembu yang sudah tidak cukup korumnya. Namun di dalam hati masing-masing tertanya-tanya... ‘Siapa Curi Kaki Lembuku?’

Nun di hujung simpang, Bobby, anjing kesayangan Uncle Tony, yang tinggal di sebelah masjid sedang menggonggong sesuatu di mulutnya.

6 comments:

Kak Nurol said...

hahaha... kelakarlah...

adrin_malina said...

hehehe... thanks kak nurol.

haha said...

hhahahahahahahahahahahahaha.........
sakit perut gelak banyak..hahaha..

Heaven said...

hehehe... Suspen je bace cerpen ni aritu kat Facebook.. huhuhu

azrina nur rusly said...

hehehe...

Anonymous said...

Aduh.... Pecah perut gelak!

.