Saturday, February 13, 2010

Rentetan Kisah Berita Dunia

Entahlah. Tak tahu nak cakap macam mana tentang keadaan dunia zaman sekarang ni. Banyak sangat kisah-kisah yang menyayat hati berlaku sejak kebelakangan ni. Kalau tengok berita ataupun menjengah ke blog-blog orang lain, cerita yang boleh didapati kebanyakannya agak menyedihkan.

Kelmarin kat office aku jengah satu blog yang berada di link blog ondscene. Dalam tu banyak kisah semasa terutamanya berita yang terdapat di dalam akhbar. Satu kisah yang membuat aku hampir menitiskan airmata telah aku baca waktu tu. Kisah berkenaan bayi yang dibuang kalau tak silap aku di tangga masjid. Memang aku silap. Mangsa diletakkan di atas lantai di tepi pintu pagar masjid jamek kat Melaka. Bayi yang seluruh badannya teruk bertanda akibat dihurung dan digigit semut. Bayi tu aku tengok gambarnya putih gebu, cantik tapi nasibnya malang dikandung oleh seorang perempuan yang bersifat binatang. Bayi yang malang yang sebaik dilahirkan dia dibuang.

Pada pengamatan aku, ibu dan bapa bersifat binatang yang telah berkompromi menghasilkan bayi itu tentu berwajah elok berdasarkan pada wajah bayi tersebut. Tapi apa gunanya wajah yang elok kalau sifat dan pemikirannya mengalahkan binatang. Setahu aku kebanyakan binatangpun tak sanggup membunuh anak sendiri melainkan haruan yang makan anaknya. Buaya yang ganas pun tahu sayangkan anaknya.

Tak habis lagi dengan kesedihan dan kegeraman membaca kisah bayi terbuang itu, tadi sekali lagi pandangan dan pendengaran aku disogokkan dengan berita yang hampir sama. Tapi kali ini lebih zalim lagi. Bayi lelaki yang berumur sehari itu dibuang ke dalam tong sampah lalu tong sampah itu dibakar. Mungkin untuk menghapuskan bukti barangkali. Mayat bayi tersebut kelihatan besar dan sempurna. Adakah dia dibunuh terlebih dahulu sebelum dibakar atau dibakar lalu mati? Bagaimanakah agaknya cara kematiannya? Adakah mati semasa dilahirkan atau dimatikan selepas dilahirkan?

Seeloknya manusia yang tidak berakal sebegini direjam sampai mati. Ataupun diikat di dalam karung guni lalu direndamkan di dalam air. Biar matinya terseksa. Tapi hairan jugak aku, mereka telah merasa sakit melahirkan bayi tersebut tapi bayi itu pula dimatikan lalu dibuang sesuka hati. Tidak menimbulkan sebarang rasa sedihkah bila kesakitan yang ditanggung sebelum itu terbalas dengan pembuangan itu. Adakah dengan pembuangan itu menghasilkan rasa puas kepada mereka? Entahlah...

Bukan aku nak mengajar perkara yang tidak betul ataupun mengajar orang menyembunyikan dosa kerana dosa yang terwujud tetap tidak dapat dihapuskan dari pengetahuan Allah. Aku sekadar tidak mahu bayi yang telah diberikan Allah nyawa walaupun dia hasil dari perhubungan yang tidak sah dibunuh dan dibuang merata. Kalaulah... kalaulah sudah tahu diri termengandung, sebelum ia berdenyut bernyawa di dalam rahim, makanlah apa-apa yang boleh mengelakkan ia terus membesar dan hidup di situ. Atau pergilah berjumpa doktor. Janganlah dibiarkan ia terus membesar, bernyawa dan seterusnya lahir ke dunia dan kemudiannya dimatikan lalu dibuang di mana-mana. Kasihan pada bayi yang tidak berdosa itu.

Kalaulah... kalaulah sudah melahirkan ia, janganlah dibunuh atau dibuang. Seeloknya serahkanlah ia kepada sesiapa yang sudi menerimanya untuk dibesarkan dan dididik sebaiknya.Sesungguhnya ramai manusia di dalam dunia ini yang kepingin mendapatkan anak tetapi tidak diberi rezeki untuk memilikinya. Jika diserahkan kepada manusia sebegini, tentu boleh menambah catatan baik untuk mengimbangi catatan buruk di kiri kanan bahu apabila mereka merasa bersyukur dan gembira.

Aku belum lagi bergelar seorang ibu, bahkan seorang isteripun aku belum berpeluang menyandang gelarannya, namun aku terasa sangat sakit di hati bila mendengar berita sebegini. Aku amat berharap tiada seorangpun dari keturunan aku yang akan berbuat zalim seperti kisah di atas. Kalaulah ada, sepak terajang aku beri percuma kepadanya.

0 comments:

.