Friday, January 01, 2010

Koew Teow Kerang Dan Malam Tahun Baru

Selamat tahun baru 2010.....

Selepas tiga hari adik perempuan aku mengharap aku menggoreng koew teow akhirnya malam tadi tercapai ler hasratnya. Seusai cerita "Cinta Balqis" yang ditayangkan di TV3 setiap jam 6.30 petang hingga 7.30 petang setiap Isnin hingga Khamis tadi, aku memulakan operasi menyediakan bahan-bahan untuk menggoreng koew teow. Dari membasuh dan merebus kerang sehinggalah memotong fish cake, fish ball dan daun kuchai. Adik lelaki aku yang keboringan mengopek kulit kerang dan mengasingkan isinya ke dalam mangkuk akhirnya menyerahkan tugasnya kepada aku untuk dihabiskan dan dia dengan sukarela menyelesaikan kerja aku memblender bawang, cili kering dan ikan bilis.

Selesai operasi penyediaan bahan-bahan, dengan sukarelanya jugak adik lelaki aku memanaskan kuali dan menumis bahan kisar tadi. Akhirnya dari memanaskan kuali hinggalah koew teow siap digoreng, semuanya dilakukan oleh adik lelaki aku. Tugas aku hanyalah memastikan apa bahan penambah perisa yang patut diletakkan di dalam bahan tumisan. Penuh sekuali maklumlah dua bungkus koew teow sekali goreng padahal orang yang nak makannya tiga orang je. Adik lelaki aku punya permintaan la tu, suh buat lebih sikit. Katanya lapar tengah malam. Sebaik api dapur dipadamkan, terus saja pinggan dicapai dan koew teow kerang selamat dimakan.

Cerita tentang malam tahun baru pulak. Bengang pulak aku rasa pada malam tahun baru kali ni. Entahlah mangkuk mana yang bodoh pi main mercun kat ground floor flat ni. Bergema bunyinya. Terkejut-kejut aku. Nasib baiklah aku ni tak ada penyakit lemah jantung, kalau tak dah lama aku arwah. Penduduk flat ni memang kurang akal sikit agaknya. Main mercun kat dalam bangunan. Bangang!!!!!!!!

Tu bawah tu masih lagi bising dengan jerit pekik budak-budak. Entah la. Aku rasa anak india bawah tu. Entah apa la yang diorang buat kat bawah tu lagi. Tak reti nak masuk rumah duduk diam-diam agaknya. Tengoklah tv ke ataupun chatting kat ym ke. Ini tak, time-time orang nak tidur ni dia terjerit pekik meletupkan mercun lagi. Ikut hati nak aje aku jeritkan takpun hantukkan kepala diorang ke dinding.

Masih lagi mangkuk-mangkuk hayun kat bawah ni meletupkan mercun. Bangang!!!!!!!!!!!!!

0 comments:

.