Friday, February 29, 2008

Berkampung kat luar icu tunggu adik sedar lepas operate




Masa ni abah da tak tentu arah dah. Aku tak sempat nak amik gambar abah menitiskan airmata sorang2 kat tepi tingkap. Masa tu adik baru je ditolak masuk ke ICU dari dewan bedah. Masa adik ditolak keluar dari dewan bedah, adik tak sedar macam orang lain yang keluar sebelum dia. Dengan keadaan badan mengeletek, sayu dan risau hati tengok keadaannya. Tak sempat nak tunggu lif lagi dah, aku berlari je panjat tangga ke tingkat 5. Dewan bedah kat tingkat 3 je.

Sampai kat ICU, langsir tempat katil adik ditempatkan tu ditutup pulak. Entah apa la yang dorang kat dalam tu nak buat lg kat adik. Guard kata tunggu langsir bukak baru leh tengok. Lama jugak la aku berdiri terpacak kat depan pintu ICU tu, memerhati langsir dibuka.

Waktu yang sama tu ramai yang ada kat depan ICU tu sebab ada sorang nenek tu dah nazak kat dalam tu. Dengarnya nenek tu umur 84 tahun, terbakar ketika pasang ubat nyamuk. Kesian.... Abah kata, ubat nyamuk bakar kain yg dipakai oleh nenek tu, kemudian api kena pada pampersnya dan nenek tu terduduk. Abis melecur. Petang tu nenek tu meninggal. Innalillah....

Sebaik langsir adik dibuka je, aku panggil mak dan abah masuk tengok adik. Alhamdulillah stabil. Tapi wajah mak ngan abah tetap tak menunjukkan kegembiraan. Wajah keduanya sayu dan penuh kerisauan. Aku pun amik peluang jugak masuk tengok, aku sentuh bahu adik dan dia bergerak. Syukur alhamdulillah, lega rasa hati sikit. Tak lama kemudian berkumpul lagi doc kat keliling katil adik. Alamak! Nape ek? Risau balik hati aku.

Tapi takde pape... Kami menunggu kat situ sampai abis waktu melawat walaupun tak dapat masuk mengadapkan dia lama sikit. Sekejap sgt masa yg diperuntukkan. Takpe la, asalkan adik sihat je.

0 comments:

.