Sunday, January 18, 2009

Boikot! Boikot! Boikot!

Sana sini orang memperkatakan tentang boikot barangan Israel, barangan Amerika. Tapi ramai jugak yang berada dalam premis McD, KFC, Starbuck dan tempat-tempat yang sewaktu dengannya.

Kalau kita rakyat Malaysia boikot barangan keluaran dorang-dorang ni semua, adakah memberi kesan kepada rejim zionis tu? Buleh ke dengan memboikot saja dapat memberhentikan serangan zionis terhadap rakyat Palestin?

Ada disiarkan di television tentang rakyat Israel yang berkonvoi dengan motor berkuasa besar, mencari tempat strategik untuk menonton pengeboman ke atas rakyat Palestin. Dan bila ditemuramah oleh petugas media, jawapan yang diberikan memang la sangat kurang ajar. Mereka beranggapan melihat pengeboman itu sebagai melihat pesta bunga api.

Kasihan melihat kesengsaraan dan kemusnahan yang dialami oleh rakyat Palestin. Apa yang boleh kita sebagai umat islam lakukan untk membantu? Setakat memberikan derma... adakah sepenuhnya derma itu akan sampai kepada rakyat Palestin? Bergunakah wang derma itu seandainya bila ia mahu disumbangkan, negara Palestin telah musnah sama sekali? Adakah masih berguna sekiranya di waktu itu seluruh rakyat Palestin telah lenyap dari muka bumi?

Desak PBB untuk menghentikan serangan tersebut..? Adakah itu akan berlaku? Sedangkan PBB dikuasai sepenuhnya oleh Amerika dan Amerika la penyokong kuat Israel. Sepatutnya perangi saja zionis tu semula. Biar mereka tahu seksanya bila menjadi mangsa pencerobohan perang.

Aku...? Apa yang mampu aku lakukan hanya la mendoakan agar Allah memberi balasan kepada zionis lalu menghentikan serangan mereka terhadap rakyat Palestin. Itu pun seandainya doa ku dimakbulkan Allah.

0 comments:

.