Sunday, July 20, 2008

Spagetti Sotong Goreng Belasah




Ingatkan malam tadi malas nak makan tapi dah kul 11 lebih terasa lapar pulak perut nih. Terpaksa la carik apa yang patut kat dapur untuk dimakan. Roti beli semalam ada atas meja tu tapi tak lalu lak nak makan roti. Huhu...

Bukak laci kabinet dapur jumpa spagetti. Bukak petiais jumpa sotong, cendawan, nenas dan mix vege. Hehehe... apa lagi yg aku dapat fikirkan selain dari spagetti goreng. Kat sini aku nak kongsi resepi spagetti goreng belasah aku ni. Selalunya kalau masak spagetti tak kira la goreng ataupun berkuah, aku akan guna daging kisar tapi kali ni nak try sotong pulak. Ahaks...


Bahan2 untuk membuat spagetti sotong goreng belasah ni adalah....

Spagetti
Sotong (potong bulat)
Coctail cendawan dan lada hitam (sosej yg kecik2 tu)
Bawang besar (potong dadu)
Bawang putih (dipotong halus)
Capsicum (aku guna yg hijau je, merah malas nak potong)
Mix vege
Cendawan butang (potong nipis)
Nenas (dlm tin)
Garam
Serbuk lada putih
Serbuk Lada Hitam (yg kasar sikit)
Minyak bijan
Minyak zaitun (untuk menumis)
Daun parsley
Cheese

Cara2nya

Rebus spagetti sampai lembut
Panaskan minyak zaitun dengan api sederhana
Tumiskan bawang putih sampai naik bau
Kemudian masukkan bawang merah dan capsicum
pastu masukkan lada hitam dan lada putih
Bila bawang dah agak layu, masukkan coctail cendawan dan lada hitam
Kemudian masukkan sotong.
Goreng sampai air sotong kering
Kemudian masukkan nenas, cendawan dan mix vege
Tambah garam secukupnya
Bila bahan dah sebati, masukkan spagetti
Goreng sekejap dan renjiskan minyak bijan
Padamkan api dan masukkan ke dalam pinggan
Sebelum dihidangkan buleh la letak daun parsley dan taburan cheese

Begitu la mudahnya resepi spagetti aku. Kalau nak buat sedap macam kat kedai memang la aku tak pandai tp asalkan lepas kat tekak aku cukup la. Hurm... nak pi tido dulu la, esok nak kena bangun awal sbb ada kelas memandu.

Chow....

0 comments:

.